„Indicele fericirii globale”, de Mihai Kantzer
| iunie 16, 2021Indicele fericirii globale (Tracus Arte, 2021) de Mihai Kantzer este un volum de poeme care atrage atenția prin chiar titlul ales. Cuantificarea fericirii e similară cu ocupația sisifică a speciei din toate timpurile și spațiile. Ilustrațiile, realizate de Răzvan Luscov, configurează și ele o dimensiune în care se împletesc reușit imaginile poetice cu cele vizuale. Pentru cititorul dintre Nistru și Prut, curios poate să pară și numele autorului. Pseudonimul literar al lui Bogdan Popescu, Mihai Kantzer, provine de la numele unui bunic matern (Canțăr) născut în Basarabia. Din start deduci o ironie latentă față de marile teme și temeri umane. O ironie a contemplației trecutului și a meditației anxioase la un viitor incert. Textele conțin o preocupare futurologică vădită, e interesul pentru probabilitatea de definit sau de realizat, pentru „zgomotul asurzitor/ al marilor planuri de viitor” în care „vom sărbători viitorul”. Dar toate lucrurile cele mari sunt privite și intuite din geamul apartamentului unde se produc „manevrele NATO din bucătăria noastră” și unde s-a instaurat deja „noua ordine globală”. Este o zonă a cotidianului citadin în care trăiești un „asediu sau război la semafor”, unde te gândești la „particula lui Dumnezeu”. E noul oraș „zen”. În acest cadru urban, frumusețea este și ea recentă: „noile malluri sticloase care răsar zgomotos/ precum vocea ta, iubito”. De altfel, iubita este o formă de salvare de ceilalți, de „o viață întreagă/ în care am tăcut”. Maria Pilchin
Chiar la zi cu realitatea și realitățile e poezia lui Mihai Kantzer, nu doar scoasă parcă direct dintr-o bulă media, ci și înghesuind acolo tot ce-ar putea ține de proiectul nostalgic al „existenței”, cea ajunsă „o formă tot mai desuetă”. Nu realități consistente, de-afară ori dinlăuntru, ci „reality show”-uri conspectează Kantzer, istoria ca „thriller” în episoade înmulțite prin franciză, una în care eroii de pe vremuri primesc, în sfîrșit, nenumărate like-uri. Oricât de directă și brutală ar fi agresiunea cotidiană, ea e doar o secvență din vreun „thriller cu monștri marini”. În acest regim de inconsistență vitală, firește că nu e loc de drame. De aceea Kantzer nu face tapaj de sentimentul vidării existențiale, ci tratează lucrurile cu seninătate ironică. Dar e o ironie în ecuație melancolică, inteligent jucată printre aluzii și notații, cu nostalgia bravată ca nonșalanță. Al. Cistelecan