Totul este o ficțiune / Interviu cu Ioana Drăgan
| octombrie 23, 2021
Care este personajul preferat dintre cele create de dumneavoastră și ce i-a conferit acest loc prestigios?
De la bun început trebuie să mărturisesc că nu sunt o persoană înclinată spre preferințe, în general. Adică preferințele mele se regăsesc cel mult în zona gastronomică, unde, de altfel, funcționează cu precădere idiosincraziile, ori dacă sunt pusă să aleg, de exemplu, între mare și munte (și atunci, prefer marea) și mai puțin în zona literară-artistică, unde nu prea e loc, dacă ești profesionist, de „îmi place/nu-mi place”. „Prefer” întotdeauna toate operele care au valoare, indiferent de genul lor, dacă au fost scrise acum două mii de ani sau mâine, și las aprecierile senzoriale pentru cărțile și publicațiile utilitare, al căror rol nu trebuie subestimat.
Revenind la mica mea lume literară și la personajele din cărțile mele de proză, nu există un personaj ales. M-am străduit, în fiecare volum, să propun cititorilor personaje puternice, viabile, recognoscibile, cu ambiția și speranța că, poate, pentru unii lectori vor fi memorabile.
O doctoriță, așa cum este chirurgul Crina din schița Broasca din volumul meu de debut – Vietăți și femei – poate fi un personaj-tip pentru sadic, aflat acolo unde nu se așteaptă nimeni: în spital, într-o sală de operație. Zoica, personajul din nuvela Mobile și dureri, prizoniera unor amintiri și obiecte care îi vor supraviețui, este prototipul femeii bătrâne care se simte și la o sută de ani tot tânără și frumoasă. În Poveștile Monei, personajul feminin principal este o femeie ipostaziată în trei vârste care corespund unor experiențe cu efect proteic și final devastator. Alte personaje se urmăresc unele pe celelalte în oglindă, invitându-l pe cititor să descopere cine e până la urmă adevărata Mafalda. În Gripa, Adam și Eva nu sunt cuplul primordial, dar povestea lor de Crăciun lasă loc pentru speranță.
Pentru scriitor, până la urmă, personajele sunt odraslele ficționale și nu trebuie ales niciodată între copii. I-ai adus pe lume între coperțile unei cărți și te desparți de fiecare, la fiecare carte în parte. După ce ai pus punct, tot ce poți face e să le urezi o viață lungă. Ioana Drăgan, revista OPT Motive.
Interviu realizat de Bianca Zbârcea.
Carte disponibilă - o poți cumpăra
Gripa. O poveste de Crăciun / Ioana Drăgan
Disponibil și în format electronic în magazinul
Autor: Ioana Drăgan
Titlu: Gripa. O poveste de Crăciun
Anul apariției: 2021
Nr. pag: 124
ISBN: 978-606-023-238-4
-
-
27,00 leiAdaugă în coș
Gripa. O poveste de Crăciun / Ioana Drăgan
Disponibil și în format electronic în magazinul
Autor: Ioana Drăgan
Titlu: Gripa. O poveste de Crăciun
Anul apariției: 2021
Nr. pag: 124
ISBN: 978-606-023-238-4
27,00 leiAdaugă în coș
Cărți adăugate recent
Opere 10 „Şotroane”, interviuri, scrisori/ Dumitru Tepeneag
„Care au fost, pe plan psihologic, consecințele comunismului în România, ale comunismului etatist și birocratic? Ar trebui vorbit în primul rând de infantilizare. Încetul cu încetul, poporul român, supus dictaturii, oprimat și îndoctrinat, a ajuns iresponsabil ca un copil. Mai rău: ca un copil bătut, maltratat, care e silit să mintă, să se ascundă, să fure. Intelectualii acestui popor aveau și ei cam aceeași mentalitate. Doar refugiul în arta pentru artă le mai putea da o identitate acceptabilă. Cât despre gândire, aceasta era supusă modului schizofrenic. Tot mințind, intelectualul aproape că ajunsese la o dublă personalitate. Mai grav e că nici când gândea împotriva regimului, nu putea gândi obiectiv, adică exagera în direcția opusă prin idealizare.”
Dumitru ȚEPENEAG
-
-
42,00 leiAdaugă în coș
Opere 10 „Şotroane”, interviuri, scrisori/ Dumitru Tepeneag
„Care au fost, pe plan psihologic, consecințele comunismului în România, ale comunismului etatist și birocratic? Ar trebui vorbit în primul rând de infantilizare. Încetul cu încetul, poporul român, supus dictaturii, oprimat și îndoctrinat, a ajuns iresponsabil ca un copil. Mai rău: ca un copil bătut, maltratat, care e silit să mintă, să se ascundă, să fure. Intelectualii acestui popor aveau și ei cam aceeași mentalitate. Doar refugiul în arta pentru artă le mai putea da o identitate acceptabilă. Cât despre gândire, aceasta era supusă modului schizofrenic. Tot mințind, intelectualul aproape că ajunsese la o dublă personalitate. Mai grav e că nici când gândea împotriva regimului, nu putea gândi obiectiv, adică exagera în direcția opusă prin idealizare.”
Dumitru ȚEPENEAG
42,00 leiAdaugă în coș
Tema timpului in opera lui Mircea Eliade/ Henri Duchêne
-
-
40,00 leiAdaugă în coș
Tema timpului in opera lui Mircea Eliade/ Henri Duchêne
40,00 leiAdaugă în coș
Plastic Jesus/ Dan Radu Mihai
Dan Radu Mihai (n. 1972) este regizor, scenarist și scriitor. După studii de film și experiență în publicitate și producția cinematografică, și-a manifestat prezența la intersecția dintre imagine, text și narațiune în cadrul unor proiecte culturale care aduc împreună cercetarea istorică și tehnologia. În 2022, a publicat, împreună cu Dan Sociu, volumul de proză Monarh, iar în prezent pregătește adaptarea acestuia pentru marele ecran, în calitate de regizor și co-scenarist al filmului.
Acest volum de poezii reprezintă debutul său editorial individual.
-
-
25,00 leiAdaugă în coș
Plastic Jesus/ Dan Radu Mihai
Dan Radu Mihai (n. 1972) este regizor, scenarist și scriitor. După studii de film și experiență în publicitate și producția cinematografică, și-a manifestat prezența la intersecția dintre imagine, text și narațiune în cadrul unor proiecte culturale care aduc împreună cercetarea istorică și tehnologia. În 2022, a publicat, împreună cu Dan Sociu, volumul de proză Monarh, iar în prezent pregătește adaptarea acestuia pentru marele ecran, în calitate de regizor și co-scenarist al filmului.
Acest volum de poezii reprezintă debutul său editorial individual.
25,00 leiAdaugă în coș
Gandacii din tastatura/ G.P. Volceanov
G.P. Volceanov (n. 1989) este poet, scriitor, lexicograf şi cercetător în domeniul culturii hip-hop, actualmente doctorand al Școlii Doctorale Litere, Universitatea din București. A publicat cartea Rapul este poezie. O incursiune în cultura hip-hop românească (Tracus Arte, 2022) laureată cu premiul Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România, ed. a XXV-a, pentru cercetare interdisciplinară. A publicat poeme în România literară, Orizont, Vatra, Luceafărul de dimineață ş.a.
-
-
18,00 leiAdaugă în coș
Gandacii din tastatura/ G.P. Volceanov
G.P. Volceanov (n. 1989) este poet, scriitor, lexicograf şi cercetător în domeniul culturii hip-hop, actualmente doctorand al Școlii Doctorale Litere, Universitatea din București. A publicat cartea Rapul este poezie. O incursiune în cultura hip-hop românească (Tracus Arte, 2022) laureată cu premiul Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România, ed. a XXV-a, pentru cercetare interdisciplinară. A publicat poeme în România literară, Orizont, Vatra, Luceafărul de dimineață ş.a.
18,00 leiAdaugă în coș