Ceva, ceva tot rămîne!
| martie 8, 2022
Polivalentul om de teatru și cu o multiculturală practică eseistică semnează și ne livrează un nou volum de glose, cu portrete și mărturii ale maeștrilor scenei europene, care este subtitlul cărții Povestirile lui Horațio (Editura Tracus Arte, 2021, traducere din limba franceză de Cindrel Lupe, în colaborare cu Dana Monah și Bogdan Ghiță). Pe lîngă coperta spăimoasă – fragment dintr-o lucrare, Hamlet și Horațio la cimitir – de Delacroix, din 1839 – și desenașul, un portret-șarjă amicală realizat autorului – în general, veșnic zîmbăreț, ceea ce dă bine într-o lume veșnic posomorîtă – de către Horațiu Mălăele, care închide volumul, sînt cuprinse 25 de texte și 16 repere fotografice. Dintre cele mai simpatice și aducînd sub ochii noștri nume grele ale vieții teatrale europene. Sînt puse laolaltă, într-o ordine abil dirijată, impresii personale ale lui George Banu, într-o corelație cu o memorie prodigioasă. Unde, în care, Jerzy Grotowski, Peter Brook și Radu Penciulescu se intersectează, prin timp, în spațiul și teatrul vieții/lumii, cu Kantor, Ariane Mnouchkine, cu Andrei Șerban și Felix Alexa. Fiecare om de teatru devine un personaj în narațiunea lui Banu, care știe abil să scoată în evidență personalitatea fiecăruia dintre ei. Nu doar ei, sînt încă și alți mulți alții. Într-o uriașă comuniune, familie, am putea spune, a ceea ce înseamnă teatrul și lumea lui. Într-o peripatetizare intelectual-sentimental/afectivă, cu elegante inserturi memorialistice. Teatrul nu e numai teatru, este și altceva, fără să aflăm chiar ce este. Poate înțelegere superioară a lumii în care trăim. În viață, pe scenă. Momente dintre cele mai simpatice, care dau consistență unei lumi/vieți teatrale, văzute/percepute/analizate/repovestite din interiorul ei. Căci asta a făcut George Banu o viață întreagă. A croșetat despre teatru, a participat la facerea și desfacerea lui, a căscat gura – nu e nici o rușine – la spectacolul lumii, nu doar al teatrului, a comentat spectacole și a urmărit la lucru actori, regizori și scenografi – dintre cei mai faimoși. A citit, răscitit și comentat osîrdia multor dramaturgi dintre cei mai galonați. O secvență este legată de Pippo Delbono, un prieten apropiat, care în Elegie pentru Bobo relatează in extenso nu doar un experiment teatral de mare sensibilitate, ci și dezvoltă și pune în practică ideea că e loc pentru toată lumea în această lume. Nimeni nu e de prisos. Toate portretele se încheie cu un mic comentariu al autorului, sub genericul Mărturii, punîndu-se punctul pe un ,,i’’ care se transformă mereu într-un cald u.s.w – adică un soi de und so weiter, un fel de etc., care lasă loc oricăror opțiuni. O carte deschisă, în timp ce scena se extinde printre noi, cuprinzîndu-ne pe toți, iubitori de teatru sau mai puțin, Povestirile lui Horațio ne fac atenți la faptul că nu e musai să ne rușinăm fiindcă avem și emoții.
Cristina Manole
Citiți articolul complet aici: https://www.observatorcultural.ro/articol/ceva-ceva-tot-ramine/
@ObservatorCultural
Prin intermediul canalului YouTube al editurii Tracus Arte, puteți asculta un fragment din volumul Povestirile lui Horatio – portrete și mărturii ale maeștrilor scenei europene –, în lectura autorului.
Volum disponibil - îl puteți cumpăra
Povestirile lui Horatio – portrete și mărturii ale maeștrilor scenei europene – / de George Banu
Autor: George Banu
Titlu: Povestirile lui Horatio – portrete și mărturii ale maeștrilor scenei europene –
Anul apariției: 2021
ISBN: 978-606-023-273-5
Nr. pag.: 318
-
-
36,00 leiAdaugă în coș
Povestirile lui Horatio – portrete și mărturii ale maeștrilor scenei europene – / de George Banu
Autor: George Banu
Titlu: Povestirile lui Horatio – portrete și mărturii ale maeștrilor scenei europene –
Anul apariției: 2021
ISBN: 978-606-023-273-5
Nr. pag.: 318
36,00 leiAdaugă în coș
Cărți adăugate recent
Cartea lui Gavagai, Dumnezeul ales al Nepalului/ Mijomir Mecu
Mijomir Mecu (n. 1977) a studiat antichitatea greacă la Universitatea București și la École des hautes études en sciences sociales (EHESS) din Paris. A abandonat cercetarea. A fost redactor la Imagoo, o „revistă de publicitate și cultură urbană” care apărea la începutul mileniului. A scris povești pe blogul lui Gavagai. S-a făcut programator. În prezent scrie alte povești.
Cartea lui Gavagai, Dumnezeul ales al Nepalului este debutul său literar.
-
-
36,00 leiAdaugă în coș
Cartea lui Gavagai, Dumnezeul ales al Nepalului/ Mijomir Mecu
Mijomir Mecu (n. 1977) a studiat antichitatea greacă la Universitatea București și la École des hautes études en sciences sociales (EHESS) din Paris. A abandonat cercetarea. A fost redactor la Imagoo, o „revistă de publicitate și cultură urbană” care apărea la începutul mileniului. A scris povești pe blogul lui Gavagai. S-a făcut programator. În prezent scrie alte povești.
Cartea lui Gavagai, Dumnezeul ales al Nepalului este debutul său literar.
36,00 leiAdaugă în coș
Gradini singuratice/ Artiom Oleacu
-
-
22,00 leiAdaugă în coș
Gradini singuratice/ Artiom Oleacu
22,00 leiAdaugă în coș
Originalitatea prozei lui I.L. Caragiale/ Carmen Duvalma
-
-
28,00 leiAdaugă în coș
Originalitatea prozei lui I.L. Caragiale/ Carmen Duvalma
28,00 leiAdaugă în coș
Pana cand/ Carmen Firan
Poetă, prozatoare, eseistă, autoare de piese de teatru și scenarii de film, Carmen Firan deține Premiul I la Poezie pe America de Nord acordat de prestigioasa revistă New York Review of Books, 1998. Între 1990 și 1997 este secretar executiv la Fundația Culturală Română, apoi, până în 2001, director de programe la Institutul Cultural Român din New York. Se stabilește în Statele Unite și devine director de dezvoltare la Fundația Pro Patrimonio, dedicată restaurării patrimoniului cultural românesc. Publică zeci de volume de poezii și proză în România și SUA, este membră a Societății Poeților Americani și a PEN Clubului din New York.
-
-
18,00 leiAdaugă în coș
Pana cand/ Carmen Firan
Poetă, prozatoare, eseistă, autoare de piese de teatru și scenarii de film, Carmen Firan deține Premiul I la Poezie pe America de Nord acordat de prestigioasa revistă New York Review of Books, 1998. Între 1990 și 1997 este secretar executiv la Fundația Culturală Română, apoi, până în 2001, director de programe la Institutul Cultural Român din New York. Se stabilește în Statele Unite și devine director de dezvoltare la Fundația Pro Patrimonio, dedicată restaurării patrimoniului cultural românesc. Publică zeci de volume de poezii și proză în România și SUA, este membră a Societății Poeților Americani și a PEN Clubului din New York.
18,00 leiAdaugă în coș