Pune-ți ceva în gând! Alege o carte! Lansarile Tracus Arte la Gaudeamus, București 2024
| noiembrie 26, 2024Programul lansărilor:
Joi, 5 decembrie
ora 11.00 Lansare Zilele unui timp infernal, de Gellu Dorian
Stand 31 Invitat: Nicolae Corlat
Spre deosebire de autorii care gândesc secvențial și fragmentar o carte de poezie, Gellu Dorian și-o construit-o pe a lui cu migală și finețe de orfevru. Timpul amar, „infernal”, al Covid-ului a fost perceput din interiorul lui, în zilele „de lucru” și cele „de sărbătoare”
(ghilimelele sunt necesare fiindcă în pandemie nici lucrul, nici sărbătoarea nu au mai fost ce
fuseseră altădată); iar percepția a rămas una poetică. Rezultatul? O lirică reflexivă și imaginativă, amară și totodată curajoasă, datorată unui artist ce explorează la vedere vulnerabilitatea umană și limitele rezistenței psiho-fizice. Gellu Dorian este — simplu spus — unul dintre cei mai buni și profunzi poeți români contemporani.
Daniel Cristea-Enache
_________________________
ora 18,30 Lansare Mici insule fără verdeață, de Vlad Alui Gheorghe
Spațiul Evenim. 1 Invitați: Cristina Alexandrescu, Ciprian Măceșaru, Ioan
Cristescu
Noile poeme ale lui Vlad Alui Gheorghe alcătuiesc o carte de maturitate a tinereții frumoase și obositoare, irizate cu spleen, abandon și exagerare. O sfârșeală ștearsă învăluie aceste poeme ca niște polaroide dintr-o viață încă proaspătă și deja dezolantă, ca niște mișcări grațioase de dans noaptea în stradă, pe mici zgomote interioare, sub fâșii de lumină incertă și caldă. Vlad Alui Gheorghe scrie poezie cum ar cânta Morrissey blues în Bază.
Marius Chivu
Vineri 6 decembrie
Ora 15,00
Stand 31 Lansare Mircea Nedelciu. Puterile literaturii în fața politicului și-a morții, de Adina Dinițoiu
Invitați: Mircea Cărtărescu, Caius Dobrescu, Ioan Cristescu
Ora 16,15 Lansare Critica sociologică, de Ion Vasile Șerban
Spațiul Evenim. 1 Invitați: Carmen Mușat, Mircea Martin, Călin Mihăilescu,
Paul Cernat, Ioan Cristescu.
În contextul anilor ’80, încercarea lui Ion Vasile Șerban de a investiga raporturile dintre literatură și societate și de a afirma pertinența perspectivei sociologice în analiza și interpretarea operei literare se înscrie în efortul de racordare a criticii și teoriei autohtone la dinamica ideilor teoretice europene, într-un context politic din ce în ce mai ostil deschiderii și dialogului cultural. Cu o bibliografie extinsă, preponderent francofonă, a temei abordate, din care nu lipsesc lucrările unor Lucien Goldmann, Robert Escarpit, Pierre Bourdieu, Serge Doubrovsky, Georg Lukács sau Pierre Francastel și nici contribuțiile românești ale unor cercetători ca Traian Herseni, Paul Cornea, Adrian Marino și Ion Ianoși, cartea lui Ion Vasile Șerban instituie, în momentul apariției, un dialog consistent cu ideile promovate în epocă de nume cu mare autoritate pentru domeniul sociologiei literare și, citită astăzi, nu pare deloc datată, ci incită la dezbatere. Poate și pentru că atitudinea adoptată de I.V. Șerban față de autorii discutați este una de suspiciune bine temperată, de vreme ce nici una dintre teoriile și ipotezele comentate nu este îmbrățișată cu entuziasm, ci interogată, nuanțată, comentată și, în final, acceptată sau, dimpotrivă, respinsă, cu argumente solide și fine disocieri.
Carmen Mușat
_______________________
Ora 19,00 Lansare Urmele care se ridica la cer, de Pavel Șușară
Spațiul Evenim. 1 Invitați: Dalina Bădescu, Ioan Cristescu
Volum de proză scurtă.
Sâmbătă 7 decembrie
Ora 12,00 Lansare Elefantul de hârtie, de Riri Sylvia Manor
Stand 31 Invitați: Ana Blandiana, Cristina Bogdan, Ioan Cristescu.
Există, în poezia lui Riri Sylvia Manor, ceva care o diferențiază net de alte „voci poetice”,
obligându-te să găsești un epitet pentru această voce poetică, să inventezi un cuvânt nou pentru a descrie această nouă poezie. Simțind că tentativa ta ar fi hazardată, revii la vechea recuzită terminologică, ce nu te mulțumește decât în parte, dar știi că rămâne încă cea mai bună soluție. Termenii cei mai potriviți par a fi autenticitate, prospețime, inocență. La Riri Sylvia Manor frapează capacitatea de a transforma autobiograficul în poezie adevărată.
Banale sau mai puțin banale întâmplări trăite de ea se transformă, în poezia ei, imaginar, afectiv, intelectual trăite de cititorii săi ca tot atâtea întâmplări ce i-ar implica, i-ar angaja afectiv și pe ei. Dacă o face sau nu cu „inocență” nici nu mai contează, de vreme ce efectul cel bun este obținut, biografia individului Riri Sylvia Manor intrând în raport de coincidență cu o mitologie colectivă, pe care o alimentează, alimentându-se totodată din ea.
Irina Mavrodin
________________________
Ora 13,30 Lansare Papio, de Marius Pădurean
Spațiul Evenim. 1 Invitați: George Mihăiță, Gelu Vlașin, Ioan Cristescu
Dacă mă întrebi de unde aceste frici, nu știu să-ți răspund. Ne era teamă că de fapt nu existăm, poate. Ne era frică să nu fim în realitate și mai neînsemnați decât știam cu toții că eram deja. Știi ce face o astfel de frică în pieptul și mintea unui copil? E ca acidul ăla sulfuric (glumeam când îi auzeam pe unii ascultând tare, de la geamuri, muzică populară, că iar ascultă acid folcloric) (cam așa era pe atunci – trebuia neapărat să știi să râzi de tot ce era în fapt trist și greu de suportat, trebuia să știi să dezvolți un simț al umorului, mai mult decât o filozofie de viață, pentru că fără el ți se aprindeau plămânii). Oricum, cam așa stăteau lucrurile pe atunci.
Marius Pădurean
______________________
Ora 15,00 Lansare Evanescent, de Ioana Pătulea
Stand 31 Invitați: Andrei Zbîrnea, Gelu Vlașin, Ioan Cristescu
Evanescentul Ioanei Pătulea se simte ca un album de rock psihedelic neîntrerupt de reclame
enervante, asta chiar dacă nu ai plătit abonamentul la serviciul de streaming. Ioana de la Mornin’ Poets jonglează cu delicatețe între postura de mic bot fericit din spatele ecranului și ipohondria de scurtă durată. Totuși, nu uită că regăsește un strop de răgaz în orice dezintegrare și că euforia nu vine mereu însoțită de glitter. Furia, visceralitatea și agresivitatea sunt atenuate și ne sunt livrate ca niște rămășițe ale unui univers tehnologic de acum 10-15 ani. Acel Web 2.0, în care guvernau paginile de hi5, unde Ioana Pătulea a schimbat câteva piese de decor: adjectivele, locația și freza (poetică). A se consuma cu măsura, pentru că zoom-ul indiscret pe poeziile din evanescent poate genera exoftalmie. Un debut din desantul caleidoscopic Mornin’ Poets, care va fi devorat deopotrivă de Gen Z, Millennials, Gen X și mai încolo chiar de Alpha.
Andrei Zbîrnea
_______________________
Ora 16,00 Lansare Antidot, de Ioana Ieronim
Stand 31 Invitați: Carmen Mușat, Ioan Cristescu
Despărțirea de 70-ism, pe care 80-iștii ar fi vrut-o radicală și un shift major de paradigmă, n-a fost totuși, privind retrospectiv, un hiatus dintre acelea care despart două lumi sau două epoci. O dovedește poezia Ioanei Ieronim, a woman of two worlds care nu plictisește și nu dă impresia că ar rula aceleași teme și scenarii cu toate că a arătat în ultimul deceniu o
uimitoare productivitate. Noua colecție de poeme a Ioanei, Antidot, îmi pare cartea sa cea mai angajată în tumultul lumii noastre în vrie – exasperarea este acum motorul acestei poezii care caută în realitatea tot mai sufocantă și mai belicoasă o cale de mijloc, un modus vivendi ce ocolește radicalismele tumefiante, violența și graba care lasă puzderie de cicatrice pe chipul omului contemporan. Scăparea e în memorie, antidotul este literatura, reactivarea sensibilă într-o vreme a brutalizării afective în masă – câți mai cred oare asta acum? Ioana
Ieronim emoționează fără să devină văicăreață sau defetistă, fără să-și caute pacea în turnul de fildeș al poeziei, ci folosind-o ca pe un instrument de interogare și acțiune delicată, știind prea bine că asumarea fragilității este una dintre sursele de putere pe care nimic nu le poate reduce la tăcere.
Claudiu Komartin
_______________________
Ora 17,30 Lansare Nu-i mai așteptăm pe barbari, Adrian Alui Gheorghe
Stand 31 Invitați: Dinu Flămând, Vasile Spiridon, Ciprian Măceșaru, Andrei
Zbîrnea
Adrian Alui Gheorghe pare a-și fi găsit condițiile ideale de scris, într-un moment fast
pentru o poezie deopotrivă exigentă cu propriul artizanat liric și cu „realul” spre care privește cu ochi de spectator dezabuzat.
Ion Pop
_________________________
Ora 18,30 Lansare Iacov, de Corneliu- Victor Drăghici
Spațiul Evenim. 1 Invitați: Petre Crăciun, George Volceanov, Ștefan Dumitrescu Tudorel,
Butoi, Ioan Cristescu.
Ziarist și reporter de cursă lungă, membru al Uniunii Ziariștilor din România, ajuns la vârsta
deplinei maturități artistice, Corneliu-Victor Drăghici debutează în forță ca romancier cu opul simplu intitulat Iacov – un titlu înșelător, întrucât autorul nu ne propune o parabolă de sorginte biblică, ci ne poartă în anii de tristă amintire ai ultimului deceniu de dictatură ceaușistă. Dacă la începutul anilor 1980 moda literară a impus apariția unor romane remarcabile dedicate „obsedantului deceniu” stalinist din istoria României, tot mai mulți autori ai zilelor noastre se apleacă, în ultimii ani, asupra intervalului 1980-1990: epoca penuriilor de tot felul și a maximei mizerii morale într-o lume condusă de „tovarăși” lipsiți de scrupule. Protagonistul romanului, un intelectual călăuzit de ferme principii morale, dă o luptă inegală cu sistemul (a se citi: politrucii și băieții cu ochi albaștri). Cititorii pot afla prețul pe care îl va plăti Iacov Bitoleanu parcurgând cu sufletul la gură această proză cu memorabile portrete umane, pasaje descriptive îmbibate de poezie, dialoguri vii, purtate în grai oltenesc – o proză a contrastelor, a iubirii de semeni versus trădare, a altruismului versus meschinărie, a sacrificiului de sine versus parvenitism odios…
George Volceanov
Duminică 8 decembrie
Ora 11,00 Lansare Bolyai la Timișoara, de Caius Dobrescu
Spațiul Evenim. 1 Invitați: Simona Popescu, Adrian Lăcătuș, Călin Mihăilescu, Ioan
Cristescu
De mult nu am mai citit o narațiune în versuri atât de inteligent construită, atât de firesc-experimentală, atât de inventivă, de stranie și de magnetică. În această „Epopee onirică”, Caius Dobrescu este un desăvârșit alchimist ironic, care aglutinează timpurile vorbirilor, care amestecă granițele de orice fel până la armonioasa lor disoluție și reînvie „golemul” unei lumi crepusculare, misterioase, irezistibil de originale și ciudat de credibile.
Teodor Dună
_______________________
Ora 12,00 Lansare În căutarea spațiului pierdut, de Dalina Bădescu
Stand 31 Invitați: Pavel Șușară, Ioan Cristescu
Atunci când omul își construiește un edificiu sau când ridică arhitecturi complexe, ele sunt imagini ale sinelui și, într-un alt registru, el își face autoportrete. De aceea, arhitectura este unul dintre cele mai dezbătute subiecte din Biblie și din majoritatea textelor sacre. De la grădinile fabuloase ale antichității, până la cele renascentiste sau cele ale Versaille-ului, de la insula lui Thomas Morus până la eșecul cartierelor comuniste sau a experimentelor urbanistice utopice actuale, toate sunt încercări de recuperare a Paradisului pierdut, cel care rămâne mereu o simplă aspirație nostalgică. Calea către Paradisul promis, cel sub forma unui oraș divin, este una eminamente spirituală, unde arhitectura însoțește și ghidează credinciosul, dar fără să devină ea însăși un mijloc de acces abuziv. Traseul biblic indică soluția ca fiind nu Turnul Babel, ci Scara lui Iacov, cea care stă de fapt la baza Bisericii lui Iisus. În definitiv, putem privi povestea biblică asemenea unui drum inițiatic al omului dinspre trăirea primară și individuală din natură (Grădina Edenului) înspre trăirea colectivă, alături de Creator, în oraș (Noul Ierusalim). Așadar vă propun o călătorie prin timp și spațiu, pornind de la cele mai impresionate grădini ale tuturor timpurilor, trecând prin variante ale cetăților ideale, utopii imaginate sau puse în practică, descoperind planurile divine ale templelor și ale bisericilor, ajungând în final la capătul lumii și al istoriei, acolo unde ni se vor deschide porțile Paradisului, de data aceasta sub forma unui oraș ideal al Luminii.
_________________________
Ora 13,30 Lansare Gânduri despre educație, de Andrei Avram
Stand 31 Invitați: Matei Mazilu, elev al Colegiului Național „Sfântul Sava”,
Mihai Stamatescu, profesor, Școala Aletheea, București, Matei
Zarafiu, elev al Colegiului Național „Sfântul Sava”, Nicole Zetea,
elevă a Complexului Educațional Laude-Reut.
Nu mi-am propus să redactez un tratat de pedagogie, domeniu care depășește competențele mele. Textele adunate în acest volum reprezintă descrieri ale experiențelor personale sau puncte de vedere care pornesc de la acestea. Sunt primul care recunoaște subiectivitatea volumului. Relevanța sa ar putea fi oferită de faptul că oferă o perspectivă din interiorul sistemului, de la „firul ierbii”. Nu reprezintă viziunea unui expert în domeniul educației, ci pe aceea a unui profesor de Istorie care și-a luat în serios elevii și care a fost atent la realitățile educaționale ale ultimilor ani. Nu va oferi axiome, nici repere, ci puncte de vedere care ar putea sta la baza unor viitoare dezbateri.
Andrei Avram
__________________
Ora 15,00 Lansare New Era Eva, de Daniela Bejinariu.
Stand 31 Invitați: Sorin Despot, Ioan Cristescu.
New Era Eva este o explozie. Daniela Bejinariu se vede martora unui moment de constituire a discursului cu toate pendulările sale între poetic și self help. Chiar și poemul care dă titlul
volumului propune topografia acestei experiențe: „cât încă suntem pe drum/ susținere, conținere, închide cu încredere/ gratiile aerisirii ca operațiuni ofensive sunt trimise/ să îndeplinească o slujbă”. Tocmai pentru că nu rezolvă prin demonstrație acest parcurs, poezia Danielei este una dintre acele instanțe care te fac să îți ții respirația. Îți dai seama instantaneu că distanța dintre delir și exercițiu este negociată la fiecare pas aici. Iar structura rugăciunii își reia dialogul nu atât cu instanțe superioare cât cu supraviețuirea între rupturile poetice de zi cu zi. Ce te fascinează și te ține cu sufletul la gură în New Era Eva este faptul că evenimentul poetic este în plină desfășurare: „nu te îndoi când inima ta vine din locul cel curat”. Suflul conflagrației personalității încă îl poți simți în plină expansiune aici. Iar suflarea prin care poemul Danielei își ține recuzita încă un moment în aer este tot mai compactă. Angajamentul continuității pe care o promite New Era Eva poate să fie resimțit ca insuportabil. Doar Daniela poate să arate cât poate să reziste așa.
Răzvan Țupa
_________________________
Ora 16,00 Lansare Sunetul de referință, de Mircea Tiberian.
Stand 31 Invitați: Ionuț Bogdan Ștefănescu, Ioan Cristescu
Unele idei avansate în volumul de față nu aparțin încă muzicologiei tradiționale. Undele
temporale, importanța evenimentelor în funcție de plasamentul lor în grila metrică, bara de
măsură ca vârf de undă, simetriile ce se creează în jurul acesteia, meridianele armonice și
rolul lor în planul înălțimilor, reușita melodică – rezultantă a echilibrului dintre atractori,
structura aritmetică a timpului muzical și cea de tip geometric din armonie, coeficientul de
ocupare cu evenimente a unui segment de timp, logica discursului narativ, migrația sunetului de referință al sistemului în diferite perioade ale istoriei muzicii, căldura, luminozitatea și greutatea specifică a unui segment din cadranul tonal, asemănarea dintre muzică și jocul de șah și multe alte subiecte tratate în lucrare constituie ipoteze, viziuni personale asupra domeniului muzical, sub raport structural și funcțional. Descoperite pe parcursul câtorva decenii de practică și reflecție asupra naturii fenomenului, verificate prin numeroase experiențe, aceste idei sunt prezentate publicului pentru prima oară prin textele de față.
Mircea Tiberian