Poemul săptămânii (din volumul Cazul Daniil Harms. Supraviețuirea avangardei ruse, de Camelia Dinu)
| iulie 30, 2019
Poemul săptămânii (un cuplet amar din volumul Caietul albastru, datat 13 ianuarie 1937):
15. Duceţi-mă legat la ochi.
Nu merg legat la ochi.
Dezlegaţi-mi ochii şi merg singur.
Nu mă ţineţi de mâini.
Vreau să am mâinile libere.
În lături, spectatori tâmpiţi!
Acuşi încep să zvârl din picioare.
Voi trece pe o singură scândură şi nu mă voi poticni.
Pe cornişă voi fugi şi nu mă voi prăbuşi.
Nu-mi aduceţi reproşuri. Fie-vă milă.
Ochii voştri laşi nu-s plăcuţi zeilor.
Gurile voastre se deschid aiurea.
Nasurile voastre nu ştiu mirosuri vibrante.
Mâncaţi-vă supa – asta-i ocupaţia voastră.
Măturaţi-vă camerele – aşa vi-i lăsat din veac.
Dar scoateţi de pe mine bandajele şi burtierele.
Mă hrănesc cu sare – voi cu zahăr.
Am livezile şi grădinile mele.
În grădina mea paşte capra mea.
În comodă am o căciulă de blană.
Nu-mi reproşaţi, sunt de capul meu, iar voi
Nu sunteţi pentru mine decât un sfert de fum.
* (Harms, Caietul albastru, în vol. D.Harms, Mi se spune capucin…, pp. 359-360.)
Într-una dintre cheile de lectură posibile, compozițiile lui Harms se parcurg cu lejeritate. Sunt scurte, amuzante, unele de câteva rânduri și descriu scene citadine cotidiene, făcând concurență genului jurnalistic cabotin. Și cum să nu fie la îndemână Harms, când afli din miniaturile lui că oamenii se înghesuie în tramvai și se iau la ceartă, că mulțimea asistă impasibilă la o încăierare pe stradă, că se stă la coadă, ba chiar că, „din prea multă curiozitate, o bătrână a alunecat de la fereastră, s-a prăbușit și s-a zdrobit”? Totuși, în monografie am vehiculat insistent ideea că avem de-a face cu un scriitor bizar, complicat, chiar abscons. Nu de puține ori, criticii și-au pus problema poziționării estetice a textelor lui Harms. Având de-a face cu un autor paradoxal, studiul meu nu ridică pretenţia unei cercetări irevocabile, ci vizează numai câteva planuri fundamentale, văzute ca posibilitate de accesare a operei avangardistului rus. Creațiile lui pot fi înțelese în manieră polivalentă, iar autorul rămâne o personalitate enigmatică. – Camelia Dinu
➡️ Din volumul Cazul Daniil Harms. Supraviețuirea avangardei ruse, de Camelia Dinu, Editura Tracus Arte: https://