Faptele si opiniile doctorului Faustroll, patafizician / Alfred Jarry
Traducere de Mădălina Ghiu
Alfred Jarry s-a născut pe 8 septembrie 1873 la Laval. După anii de școală în Laval și la liceul din Saint-Brieuc, în 1888, a intrat la liceul din Rennes și a obținut bacalaureatul. În 1891, studiază retorică superioară la Liceul Henri IV (Paris). După trei încercări nereușite de a intra la École normale supérieure, începe să frecventeze cercurile literare ale capitalei și să colaboreze la reviste literare: L’Art littéraire, Le Mercure de France, L’Ymagier, Perhinderion, revue d’A. Jarry, La Revue blanche etc. Înregistrează primele succese: Les Minutes de sable memorial, poeme (1894), César-Antichrist (1895) – unde apar primele patru acte din Ubu roi. Colaborează cu La Revue blanche a fraților Natanson. Publică Ubu roi, drame en cinq actes în volum, în 1896. În decembrie, piesa este montată la Théâtre de l’Œuvre. Premiera produce scandal.Mai publică: Les Jours et les Nuits, roman d’un déserteur (1897), L’Amour en visites (1898), L’Amour absolu (1899), Messaline (1901), Le Surmâle (1902). Continuă ciclul Ubu: Ubu enchaîné, precedat de Ubu roi și La Chanson du décervelage (1900), Almanach illustré du Père Ubu (XX e Siècle) (1901), Ubu sur la butte (1906). Moare la 1 noiembrie 1907, la spitalul Charité din Paris. Postum, în 1911 apare romanul neo științific, scris între 1897-1898, Faptele și opiniile doctorului Faustroll, patafizician.
28,00 lei
CompareDescriere
Alfred Jarry (1873-1907) a fost un meteor sau un monstru în literatură la confluența secolelor al XIX-lea și al XX-lea. Rămâne ca o piatră unghiulară, pentru că a enunțat principiile fondatoare ale teatrului modern odată cu Ubu rege (1896), pentru că a învins vechea literatură și a impus Noul Spirit, cum spune Apollinaire, pentru că i-a marcat pe dadaiști, pe suprarealişti, pe adepții umorului negru și, mai științific, pe patafizicienii care au fondat studiile jarryce.
Alastair Brotchie
Faptele și opiniile lui Faustroll este o punere la încercare a cititorului și a actului lecturii. Este foarte posibil ca pasul hotărâtor făcut de Jarry în raport cu teoria simbolului să fie tocmai aici: în această dublă lucrare asupra cititorului, pus în dificultate pentru a învăța să citească și considerat elementul până acum absent al teoriei simbolulului (care este, neapărat, o teorie a lecturii) și pe care Mallarmé îl întrezărește în O aruncare de zaruri (în care nu pot să nu văd modelul cărții care se desfășoară în afara corpului lui Faustroll). Chiar spre o nouă lectură ne conduce Faustroll, o lectură în care totul face semn și la care cititorul este somat să participe.
Henri Béhar
Jarry folosește limbajul sub toate formele sale. Îl eliberează de funcția lui referențială și de folosirea lui divizată de comunicare. El îl celebrează în contemplarea narcisică a nenumăratelor sale fațete. Sub condeiul său, el devine o Mașină de explorat propriile limite, pentru a produce reprezentări improbabile, ca un mediu lipsit de referenți, fie reali, fictivi sau speculativi. Sub privirea unor cititori binevoitori, el întreprinde cercetări perpetue.
Daniel Grojnowski
Î: Ce este, așadar, Colegiul de Patafizică?
R: Colegiul de Patafizică este o Societate de studii Savante și Inutile. Există multiple direcții de cercetare. Patafizicienii se consacră cazurilor particulare, limitelor, erorii, dar se ocupă și de general, de universal, chiar și de Univers. „Patafizica este știința excepțiilor. Universul este ceea ce este excepția de sine.” Alfred Jarry.
Ruy Launoir
Informații suplimentare
ISBN | |
---|---|
Format | |
Număr de pagini | |
Anul apariţiei |
Recenzii
Nu există recenzii până acum.