„Ființa pentru moarte“ și muzeul memoriei
| mai 11, 2022În anii 1990, Rodica Draghincescu era una din prezențele cele mai provocatoare ale „noii poezii feminine“ din România. Poemele sale din volumele Aproape cald (1993), Fiecare avem sub pat niște fotografii de care ne este rușine (1995) sau Obiect de lux ascuțit pe ambele părți (1997) surprindeau, recurgînd la mijloacele pantomimei absurde sau ale bufonadei grotești, tribulațiile unei instinctualități „problematice“, dar și mecanismele trecerii vieții în text, alunecînd pe nesimțite de la planul existențial la fabula scripturală și de la referențialitate la autoreferențialitate. Textele sale erau truculente, impudice, mizînd pe o sinceritate împinsă pînă la cruzime, și n-au întîrziat s-o impună ca pe o autoare de prim-plan, care continua, cu alte mijloace, linia poetică a Angelei Marinescu.
Apoi poeta a emigrat, a publicat poezie, proză și publicistică în Franța, Germania, Luxemburg, Canada, Statele Unite, dobîndind recunoaștere europeană, pentru a reveni în actualitatea literară românescă în 2018, cu volumul Fraht, publicat de Casa de Editură Max Blecher, un volum aparținînd unei alte vîrste lirice, în care poezia Rodicăi Draghincescu își schimba într-o bună măsură tonalitatea. Acum tonul a devenit blazat, obosit, iar poemele transcriu micile întîmplări ale unei existențe de o căutată, ostentativă banalitate. Au dispărut și punerile în scenă spectaculoase din primele cărți ale autoarei, iar temele sale predilecte sînt oboseala existențială, singurătatea, exilul, sentimentul eșecului. Discursul este mai interiorizat, mai concentrat, iar în absența excesului de recuzită și gesticulație, dicția poetei e mai limpede articulată.
Unele dintre aceste aspecte se reîntîlnesc și în volumul Copilul cu piele de iarnă (Editura Tracus Arte), care se vrea un „reportaj de actualitate“ (poeta mărturisea, într-un interviu acordat Andrei Rotaru, că unele poeme au fost scrise în momentele de vîrf ale pandemiei), dar și o călătorie prin labirintul memoriei, care readuce la lumină chipuri și amintiri din copilărie. Numitorul comun dintre cele două „panouri“ ale „dipticului“ pe care ni-l propune acum Rodica Draghincescu este moartea; prezența insidioasă a acesteia se face simțită pretutindeni, iar textele din volum, fie că privesc către prezent sau către trecut, vorbesc despre destinul unor „ființe pentru moarte“ și sînt marcate de conștiința fragilității existențiale. Octavian Soviany
Citiți cronica aici: https://www.observatorcultural.ro/articol/fiinta-pentru-moarte-si-muzeul-memoriei/
Volum disponibil - îl puteți cumpăra
Copilul cu piele de iarnă / Rodica Draghincescu
Autor: Rodica Draghincescu
Titlu: Copilul cu piele de iarnă
Anul apariției: 2020
ISBN: 978-606-023-197-4
-
-
21,60 leiAdaugă în coș
Copilul cu piele de iarnă / Rodica Draghincescu
Autor: Rodica Draghincescu
Titlu: Copilul cu piele de iarnă
Anul apariției: 2020
ISBN: 978-606-023-197-4
21,60 leiAdaugă în coș
Noutăți
Meserii în marș funebru. Arta poetica mortala/ Dosa Zoltan
Traducerea Tomonicska Ingrid
În viața de zi cu zi, când se simte plin de vervă, este psiholog și cadru didactic universitar, iar când se transformă într-o făptură cuprinsă de disperare, e un poet care se luptă cu rimele, umbra voioșiei pe partea mai luminoasă a vieții. Născut în Sângeorgiu de Pădure, a copilărit la Fântânele și pe unde a umblat, din toate a învățat. În prezent se desfată cu viața în Odorheiu Secuiesc.
-
-
25,00 leiAdaugă în coș
Meserii în marș funebru. Arta poetica mortala/ Dosa Zoltan
Traducerea Tomonicska Ingrid
În viața de zi cu zi, când se simte plin de vervă, este psiholog și cadru didactic universitar, iar când se transformă într-o făptură cuprinsă de disperare, e un poet care se luptă cu rimele, umbra voioșiei pe partea mai luminoasă a vieții. Născut în Sângeorgiu de Pădure, a copilărit la Fântânele și pe unde a umblat, din toate a învățat. În prezent se desfată cu viața în Odorheiu Secuiesc.
25,00 leiAdaugă în coș
Inundatia. Teatru/ Radu Baiesu
Peisajul divers ca problematică, univers uman și stil se deschide generos nu doar gusturilor diferite ale cititorilor, ci și scenei teatrale, către care orice autor, și cu atât mai mult un regizor, aspiră. Primul care va trebui să opteze este Radu Băieșu însuși.
Doina Papp
-
-
43,00 leiAdaugă în coș
Inundatia. Teatru/ Radu Baiesu
Peisajul divers ca problematică, univers uman și stil se deschide generos nu doar gusturilor diferite ale cititorilor, ci și scenei teatrale, către care orice autor, și cu atât mai mult un regizor, aspiră. Primul care va trebui să opteze este Radu Băieșu însuși.
Doina Papp
43,00 leiAdaugă în coș
Tinandu-se de cate-o creanga/ Attila Santha
Traducere de George Volceanov
Attila SÁNTHA (n. 1968 la Târgu Secuiesc) se numără printre cei mai importanți autori de limbă maghiară din Transilvania. Distins cu Crucea de Merit de Aur a Republicii Ungare (2018) și Premiul József Attila (2019), membru al Academiei Maghiare de Arte, Sántha Attila se poate mândri cu faptul că este fondatorul celei mai populare reviste literare maghiare a ultimelor trei decenii (Erdélyi Előretolt Helyőrség). Este autorul mai multor volume de versuri și eseuri, monografii, studii științifice și, nu în ultimul rând, al unui excepțional dicționar dedicat graiului secuiesc.
-
-
24,00 leiAdaugă în coș
Tinandu-se de cate-o creanga/ Attila Santha
Traducere de George Volceanov
Attila SÁNTHA (n. 1968 la Târgu Secuiesc) se numără printre cei mai importanți autori de limbă maghiară din Transilvania. Distins cu Crucea de Merit de Aur a Republicii Ungare (2018) și Premiul József Attila (2019), membru al Academiei Maghiare de Arte, Sántha Attila se poate mândri cu faptul că este fondatorul celei mai populare reviste literare maghiare a ultimelor trei decenii (Erdélyi Előretolt Helyőrség). Este autorul mai multor volume de versuri și eseuri, monografii, studii științifice și, nu în ultimul rând, al unui excepțional dicționar dedicat graiului secuiesc.
24,00 leiAdaugă în coș